The Role of Multimedia Platforms in Education: A Study on TikTok Usage by Generation Z
DOI:
https://doi.org/10.1234/mwdg6a31Keywords:
TikTok, Generation Z, Educational Media, Descriptive Qualitative ResearchAbstract
This study aims to describe the utilization of the TikTok application as an educational medium in the era of Generation Z. This research employs a descriptive qualitative method. The subjects of this study are Generation Z, with the object being the use of the TikTok application as an educational medium. Data were collected through interviews with several students of Universitas Muhammadiyah Mataram (UMMAT). The study focuses on three aspects: first, the types of TikTok content frequently viewed by Generation Z; second, the benefits of utilizing TikTok as an educational medium for Generation Z. The insights gained from this article provide a new perspective on how TikTok can be leveraged as an educational tool for Generation Z to acquire new learning knowledge and as a platform for disseminating educational content.
References
Tik Tok Pada Mata Pelajaran Ips Perubahan Sosial Budaya Media Anisa, M., Putri, R. N., Regina, Y., & Nugraha, D. (2022).
Pengembangan Sebagai Modernisasi Bangsa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7031–7040. Https://Jbasic.Org/Index.Php/Basicedu/Article/View/2982.
Agustyn, I. N. (2022). Dampak Media Sosial (Tik-Tok) Terhadap Karakter Sopan Santun Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar.
Baumanns, B. V. (2021). Proses Produksi Konten Tik Tok Oleh Marketing Komunikasi Lippo Plaza Jogja (Doctoral Dissertation, Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Yogyakarta).
Dewanta, A. A. N. B. J. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 9(2), 79-85.
Drakel, W.J., Pratiknjo, M.H., Mulianti, T., (2018). Perilaku Mahasiswa Dalam Menggunakan Media Sosial Di Universitas Sam Ratulangi Manado. Holistik (Journal Of Social And Culture) Xi.
Fatimah Kartini Bohang. (2018). Tik Tok Punya 10 Juta Pengguna Aktif Di Indonesia-Kompas.Com. Retrieved September 10, From Https://Tekno. Kompas.Com/Read/2018/07/05/09531027/Tik-Tok Punya-10-Juta Penggunaaktif-Di-Indonesia.
Firamadhina, F. I. R., & Krisnani, H. (2020). Perilaku Generasi Z Terhadap Penggunaan Media Sosial Tik Tok: Tik Tok Sebagai Media Edukasi Dan Aktivisme. Share: Social Work Journal, 10(2), 199-208.
Hasiholan, T. P., Pratami, R., & Wahid, U. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Tik Tok Sebagai Media Kampanye Gerakan Cuci Tangan Di Indonesia Untuk Mencegah Covid-19. Communiverse: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 70-80.
Mestika Zed. 2008. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Palupi, R., Istiqomah, U., Fravisdha, F. V., Septiana, N. L., & Sarapil, A. M. (2021). Analisis Penggunaan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Dakwah Di Era Modern. Academica: Journal Of Multidisciplinary Studies, 5(1), 89–104. Https://Ejournal.Uinsaid.Ac.Id/Index.Php/Academica/Article/View/4119.
Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi. Jurnal Common, 3(1), 71-80.
Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z. Didache: Journal Of Christian Education, 2(1), 1-19. Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z. Didache: Journal Of Christian Education, 2(1), 1-19.
Rafiq, A. (2020). Dampak Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Suatu Masyarakat. Global Komunika, 1(1), 18-29.
Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi Pemanfaatan Media Sosial Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(02), 425–436. Https://Uia.E Journal.Id/Akademika/Article/View/1406/1041.
Rastati, R. (2018). Media Literasi Bagi Digital Natives: Perspektif Generasi Z Di Jakarta. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 60-73.
Sitti Nurhalimah, Media Sosial Dan Masyarakat Pesisir: Refleksi Pemikiran Mahasiswa Bidikmisi, (Sleman: Deepublish, 2019), 36 409.
Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Taubah, M. (2020). Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Maharah Kalam. Jurnal Mu’allim, 2(1), 57-65.
Warini, N. L., Dewi, N. P. E. S., Susanto, P. C., & Dewi, P. C. (2021, January). Daya Tarik Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Online. In Seminar Ilmiah Nasional Teknologgi, Sains, Dan Sosial Humaniora (Sintesa)
